۳.۳.۸۳

 
كتابهايي براي جلوگيري از انحراف دختران جوان !

فرزانه ابراهيم زاده
Farzaneh742000@hotmail.com

" پانته آ با بي خيالي سيگاري به طرفش گرفت با لحن به ظاهر دوستانه گفت : « بيا عزيزم كم كم عادت مي كني . » و خنديد و لبانش را كه رژقهوه ايي پر رنگ زده بود را بهم فشرد. ...

چادر را از زهرا گرفت و بر سرش انداخت . حس خوبي داشت . چقدر خدا را شكر مي كرد كه توانسته بود با كمك زهرا از دام شيطاني كه پانته آ و دوستانش براي او چيده بودند رهايي يابد . ... "

اين ها بخش هايي از يك نوع خاص كتاب هايي است كه امسال در كنار حجم زياد كتاب هاي جادو گري و تعبير خواب از نظر تعداد عنوان ها در نمايشگاه كتاب در رتبه بالايي قرار داشت . امسال در نمايشگاه كتاب تهران تعداد زيادي از كتاب هاي براي دختران جوان و آنچه يك جوان نوجوان دختر بايد بداند و كتاب هايي از اين دست قرار مي گرفت به چشم مي خورد . اگرچه چاپ چنين كتاب هايي پديده تازه اي نيست اما تعدد عنوان ها نكته تازه اي بود كه با كمي دقت مي شد آن را دريافت .

اين كتاب ها از نظر شكل و محتوي پرداخت به چند دسته مختلف تقسيم مي شدند ، اما از نظر هدف و نتيجه شباهت زيادي به هم داشتند . دسته نخست كتاب هايي داستان دختران فراري بود كه از مدتي پيش به عنوان يكي از ستون هاي ثابت برخي مجلات زرد و نيمه زرد قرار گرفته است . شكل قالب اين داستان ها حكايت دختر معصوم و بي ريايي است كه در اثر سخت گيري هاي خانواده ، دوستان ناباب و مواردي از اين دست از خانه فرار مي كنند و گرفتار شخصيت هاي شيطاني و پليد مي شوند . البته يك بخش از اين داستان ها هم حكايت دختران فريب خورده اي است كه در اثر دوستي با پسران عياش،كلاش و خيانت كار اغفال مي شوند . شخصيت هاي اين داستان ها كليشه تكراري زنان آرايش كرده و لوند ، پسراني با زباني چرب ونرم فريب كار و دختران چشم و گوش بسته بي دست و پا است . فرجام هم غرق شدن در فساد و گرفتاري در دام ايدز و اعتياد است ، يا قرار گرفتن بر سر راه يك فرشته نجات كه زنان مومن معتقد و هستند و تاكيد بر چادري بودن و نجابتشان آنها مي شود راه نجات را مي يابند .

دسته دوم اين كتاب ها كتاب هاي اخلاقي است كه به صورت نيمه جدي نيمه داستان در قالب ديگر كليشه هاي بالا را تكرار مي كند . در بخش سوم اين كتاب ها شامل آثاري است اين حرف ها را در قالب بحث هاي روانشناسي مطرح مي كند . آنچه ميان اين قالب ها مشترك است نتيجه هاي اخلاقي ، شعارگونه و يكنواخت هركدام است كه در نهايت به اين ختم مي شود كه دوستي قبل از ازدواج چيزي جز تباهي نيست ، آرايش زن نجابت او است نه رنگي كه بر چهره مي زند و اگر زني آرايش داشت ، سيگار مي كشد و به تنهايي زندگي مي كرد حتما مار خوش خط و خالي است كه نبايد به او توجهي كرد و تمام پسرهايي كه در كوچه و خيابان هستند قصد اغفال دختر ها را دارند و همه فرشته ها آرايش نمي كنند ، چادري هستند و تحصيل كرده با چاشني مهرباني زياد .

بيشتر اين كتاب ها را ناشرين مذهبي و بخصوص شهرستاني چاپ كرده اند . يكي از ناشران شهرستاني با ابراز اين كه اين كتاب ها در بين دختران جوان بخصوص شهرستاني ها طرفدار دارد باعث منحرف نشدن و آگاهي از دام هايي است كه دختران جوان را تهديد مي كند ، است . مشخص نيست كه چرا اين ناشران فراموش كردندكه اين تنها دختران جوان نيستند كه در معرض چنين خطراتي هستند . نوع ارائه و تبليغات اين كتاب ها نيز جالب است كه با تيتر هاي دامي براي دختران جوان ، فريب خورده ها ، آنچه يك دختر جوان براي زندگي و حضور در جامعه بايد بداند و ... .

اينكه اين سبك كتاب ها تازگي ندارد جاي بحث جداگانه اي است اما گرايش ناشران بخصوص در اين پرداخت و حجم گسترده آنها نكته اي است كه اين شبهه را در ذهن ايجاد مي كند كه آيا تصادفي مي تواند باشد؟

نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]